- Bijna 70 procent van de ondervraagden in een Duitse opiniepeiling van RTL/N-TV is tegen het verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s dat de EU wil in 2035.
- Duitsland, Italië, Polen en Bulgarije hebben zich binnen de Europese commissie tegen de plannen gekeerd om vanaf 2035 alleen nog de verkoop van elektrische auto’s toe te staan.
- Ondertussen laat Volkswagen weten dat het vanaf 2030 niet 70, maar 80 procent van de verkoopmix volledig elektrisch wil hebben.
- Lees ook: Hoe Duitsland en Italië het Europese plan om vanaf 2035 alleen elektrische auto’s te verkopen dreigen te torpederen
Bijna 70 procent van de ondervraagden in een Duitse opiniepeiling van RTL/N-TV is tegen het verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s dat de EU wil in 2035. Slechts 14 procent is voorstander en 12 procent stemt alleen in als er uitzonderingen gemaakt kunnen worden. En 68 procent is tegen het verbod.
De EU wil dat er vanaf 2035 geen nieuwe auto’s meer worden verkocht die CO2 uitstoten. In ‘autoland’ Duitsland is dat plan erg impopulair en brengt het politieke leiders in de problemen. Er werken zeker 850.000 mensen in de Duitse autoindustrie, die vorig jaar 3,4 miljoen voertuigen produceerde.
De regeringen van de EU-landen en het Europees Parlement zijn het afgelopen najaar in principe eens geworden over de maatregel. Maar met name de Duitse regeringspartij FDP wil de garantie dat niet alleen de elektrische auto toekomst heeft in de EU, maar dat ook auto’s met een verbrandingsmotor op duurzame e-brandstoffen verkocht mag blijven worden.
E-brandstoffen zijn afkomstig uit duurzame bronnen, maar kunnen wel in een normale auto met verbrandingsmotor gebruikt worden. Ze zijn aan het einde van de lijn netto CO2-neutraal. Maar hierbij is het nog maar de vraag of ze ooit commercieel haalbaar zullen worden, want productie kan nu alleen nog op kleine schaal en is erg duur.
De Duitse politieke partij lobbyde vorig jaar succesvol naar een mogelijkheid dat deze auto's worden toegelaten in de wetgeving, maar de EU gaf hier geen enkele garantie aan en heeft hier dan ook nog geen uitsluitsel op gegeven.
Over het uitblijven van een besluit is Duitsland nu boos. Ook in andere EU-landen rijst het verzet tegen het dreigende verbod, met name in Italië, Polen en Bulgarije waar een groot gedeelte van de werkende bevolking afhankelijk is van de auto-industrie.
Ondertussen zet de auto-industrie nog vol in op de transitie. Volkswagen kondigde deze week aan dat het de overgang naar een elektrische toekomst in Europa extra versnelt. Aanvankelijk wilde de autofabrikant in 2030 70 procent van het Europese verkoopmix volledig elektrisch laten zijn, maar nu verhoogde het dit naar 80 procent. Dat zegt hoofd van New Mobility Thomas Ulbrich van Volkswagen tegen het Duitse Automobilwoche.